Депозитарною установою не вистачає часу на отримання нових ліцензій

На сьогоднішній день, за даними Національної комісії з фондового ринку та цінних паперів, стало відомо, що нові ліцензії отримав лише 71 зберігач цінних паперів з 354, а це всього лише 20%. Нагадаємо, що термін дії старих закінчується вже 13 жовтня, після вступу в силу закону «Про депозитарну систему». І для продовження діяльності депозитарних установ, всі зберігачі повинні отримати нову ліцензію.

Як стверджують учасники ринку, провиною всьому занадто повільна перевірка документів регулятором, стислі терміни і жорсткі ліцензійні вимоги. Це може позбавити прав на розпорядження своїми активами істотну частину власників корпоративних цінних паперів, а також поставити під питання закінчення реформи депозитарної системи.

Комісія, в свою чергу звинувачує учасників ринку в тому, що вони затягнули з подачею документів. Ірина Курочкіна, директор департаменту регулювання депозитарної та розрахунково-клірингової діяльності НКЦПФР, заявила, що новий порядок видачі ліцензій діє ще з початку липня, а основна маса документів подається до регулятора тільки зараз, а на їх розгляду відводиться від 3-х до 6-ти місяців, і що саме зберігач несе відповідальність за несвоєчасну подачу документів.

Асоціація “Фондове партнерство” розповіло, що досить складно вписатися в рекомендовані строки на розгляд документів. З джерел НКЦПФР стало відомо, що зараз у комісії на розгляді знаходяться приблизно 200 пакетів документів від зберігачів. В асоціації також вважають, що близько 100 зберігачів так і не встигнуть отримати нові ліцензії, навіть при їх швидкому розгляді. АФП, посилаючись на НКЦПФР, також додало, що значна частина документів(до 70%) містять помилки і мають численні порушення умов та порядку видачі ліцензій. 

А от експерти стверджують, що після того, як за останні два роки всі учасники ринку, які отримали безстрокові ліцензії, отримання нових не має сенсу, адже крім назви зберігача там нічого не змінилося. «Вони ж будуть виконувати ті ж функції, хоч і тепер стануть депозитарними установами. А оскільки змінився статус однієї з сторін, то їм ще й доведеться переукласти всі договори з клієнтами…», –  зауважив президент фондів “Амадеус” Михайло Ройко.

Член правління Професійної асоціації корпоративного управління Оксана Параскева вважає, що «З 13.09.2013 року буде заблоковано звернення паперів у зберігачів без нової ліцензії, а відповідно будуть порушені права власників на управління своїм майном. А особи, чиї рахунки в цінних паперах, відкриті у таких зберігачів, не зможуть проводити операції з цими паперами».

Виходить, що після 13 жовтня зберігачі, які не отримували ліцензію, вже не зможуть перевести цінні папери на рахунки своїх клієнтів в компанії з новими ліцензіями. Зробити це, за розпорядженням №480 НКЦПФР, можна тільки в таких випадках:

  • якщо припинена діяльність за рішенням керівництва;
  • якщо відбулася реорганізація або ліквідація;
  • якщо ліцензія анульована за порушення на ринку цінних паперів.

Документ, який регламентує порядок припинення діяльності зберігачів, також відсутня. На жаль, поки немає можливості виправити ситуацію в чинному правовому полі.  Радник з правових питань АФП Владислав Басистий думає, що – “Якщо комісія все ж таки вирішить анулювати всі ліцензії і знайти законну підставу для того, щоб вважати , що зберігачі повинні керуватися рішенням N480, то частина зберігачів направлять своїм депонентам повідомлення про припинення діяльності, і почнуть всі інші процедури пов’язані з закриттям, а за тим , отримавши нові ліцензії, будуть намагатися повернути все назад, а процедура такого повернення, напевно, нормативно не врегульована і доведеться все робити в ручному режимі “.